מהו שוק ?
שוק הינו מקום (פיזי או רעיוני) בו מתבצע מפגש רצונות של קונים ומוכרים.
המונח המוכר של שוק הוא לרוב בנושא השווקים (שוק הכרמל, שוק מחנה יהודה...),
אך למעשה המונח רחב יותר ומתייחס לשוק ספציפי (שוק המכוניות, שוק המקררים וכ"ד...)
(להרחבה, ראה מאמרי "שוק" ו"ענף" באתר זה)
מהו סקר שוק ?
סקר שוק אם כן הינו תהליך שיטתי תוך שימוש בכלי סקרים וסטטיסטיקה,
בכדי לאמוד/ללמוד "משהו" לגבי שוק (בד"כ צרכני).
הסיבה לצורך לביצוע סקר שוק היא בד"כ פשוטה והגיונית - שיקולי עלות.
כלומר - אם יש אפשרות "לדעת" את "האמת" לגבי כלל האוכלוסיה - לא נצטרך לבצע סקר שוק.
אולם מכיוון שברוב המקרים תהליך זה איננו אפשרי/כדאי/כלכלי - נפנה לביצוע סקר שוק.
חשוב לציין תוצאותיו של סקר שוק (וסקר בכלל לעניין זה. . .) אינם ה"אמת".
אין לנו כל דרך לדעת אם תוצאותיו הם "אמת" או לא.
אנו יכולים בסה"כ לדעת מה הסיכוי שקיבלנו את התוצאה שקיבלנו,
או לחילופין מה הסיכוי שאני צודקים או טועים.
(ובמחילה מראש מ:קוראינו הסטטיסטיקאים/עמיתינו בחברות סקרי השוק והמדגמים/מהסטטיסטיקאי הראשי/
מהלשכה המרכזית/ממינה צמח (תיבדל"א שליט"א. . .) ולכל השאר על ההסבר הפשוט/פשטני לכאורה להדיוטות)
סקר שוק - טעויות נפוצות:
בניגוד להנחה המקובלת, רוב הטעויות המהותיות והמשמעותיות הן (בדומה למלחמת יום כיפור)
לא הטעויות הטכניות/הסטטיסטיות (כגון אלפא, ביתא, טעויות דגימה למיניהן וכ"ד הן הגורם למפלה,
אלא במשמעויות, בניתוחים, ובהשלכות לתוצאות הסטטיסיות !
* טעות דגימה ושיטת דגימה לא נכונה - הינה טעות נפוצה, והטעות ה"טכנית"/סטטיסטית המהותית
כמעט יחידה שהכרח לקחת בחשבון
* הנחות מוקדמות והטיות- החוקר מניח מראש הנחות ו"מכופף" את הנתונים למודל שקבע
* הסתמכות ייתר על נתונים סטטיסטיים מספריים כשהפתרון צריך להיות בשיטות איכותניות.
לדוגמה בתחום הרשויות, תכופות נוהג המתמודד לראשות העירייה לבצע סקרים מסקרים שונים
בכדי "להרגיש ולדעת את רחשי הציבור". ובכן - במקרים רבים, די פשוט לצאת לטייל: ברחוב,
בגן הציבורי, בסופרמרקט - ולקבל: מהר יותר, זול יותר נכון יותר את כמעט כל התשובות הנדרשות,
כנ"ל בכל המקרים של השקות מוצרים תמוהות ומוזרות, שוודאי נבנו על בסיס מחקרי-מדעי - אך
ספק וספק מופרך אם מי מ"גאוני הדור" במקרים אלו טרחו פשוט "לרדת לעם" ולשאול לדעתו.
טיפים בנושא סקר שוק
* מה מטרת הסקר ? - לשם מה אתה באמת עורך אותו ?, התשובה במובהקות סטטיסטית של 5% לפה
או 5% לפה הינה חסרת משמעות בתהליך קבלות עסקי - אם הסקר יראה 75% או 80% - אין זה מה
שאמור לשנות דרמטית את מכלול קבלת ההחלטות. אם הפער הוא 15% מול 90% - הבעיה היא כנראה
עמוקה יותר - באסטרטגיה השיווקית והעסקית. ולכן הפתרון לא יהיה בסקר זה או אחר.
* התחל תמיד במחקר איכותני או מדגם נוחות, ורק אם עליך "לחתוך עניין" לך לסקרים היקרים.
זכור - מוצרים רבים נוצרו במקרה, רבים עוד יותר כתוצר של תחושת בטן בריאה, ורבים עוד יותר ע"י כך
שנשות מנהלי החברה ניסו את המוצר בבית (וזה היה פעם הרבה הרבה לפני כל ה T.G.Iים והגאלופים. . .)
* לפני יציאה במהלך נרחב באמת - בצע סקר, ולפני הסקר קבל חוו"ד חיצונית מגורם מקצועי "לא משוחד"
לטוב ולרע - כלומר ע"י אדם מחוץ למערכת, אשר יבוא (לפחות סביר שיבוא) עם "דף חלק" וללא כל
האינטריגות הפנים ארגוניות.
סמנכ"ל שיווק ?, מנהל שיווק ?, מנכ"ל ?, בעל עסק/חברה ?
יש לך חברה טובה ! - אבל היא "פשוט לא מותג. . ." ? מרגיש שאתה "שורף" תקציבי פרסום "סתם" ?
נמאס לך "לטחון מים" ? ניסית הכל - וכלום לא הלך ? מרגיש שהלקוחות חושבים "שאתה כמו כולם" ?
מרגיש שהדרך היחידה כיום למכור היא "לחתוך מחירים" ? רוצה שהלקוחות יגיעו אליך, במקום "לרדוף" אחריהם ?
מה דעתך להשיג יותר מתקציב השיווק/פרסום שאתה ממילא כבר מוציא ? מה דעתך "להוציא יותר" ממשרד הפרסום שאתה כבר ממילא עובד איתו ? רוצה לשפר דרמטית את השיווק והמכירות בעסק או בחברה שלך ?
לא מצאת תשובה ?! מחפש מידע נוסף ?! - בדוק באתר הבית של המחבר: www.OfekGroup.co.il
רוצה לקבל באופן שוטף טיפים בנושאי : אסטרטגיה, שיווק, ניהול וכספים ? - הירשם בהרשמ !