תמהיל השיווק, הינו למעשה תמהיל של אפשרויות המהוות את
"כלי הנשק" של מנהל השיווק, וידוע גם בשם ארבעת ה"ממי"ם או כפי
המקור באנגלית (4P) ארבעת ה - P:
מוצר (Product) - תמהיל המוצר:
למעשה המרכיב הבסיס ביותר (ללא מוצר אין דבר) ועל כל מאפייניו כגון:
גודל, צורה, אריזה ולמעשה כל מאפייניו הפיזיים של המוצר.
למעשה עונה על השאלה: מה אני נותן/מציע ללקוחות ?
מחיר (Price) - תמהיל המחיר - המחרה:
מחיר, עלות, תנאי תשלום, תשלומים, אמצעי תשלום - ולמעשה לכל מה שקשור
להיבט הפיננסי של המוצר/העסקה.
למעשה עונה על השאלה : מה (ואיך) אני (בעל העסק/החברה/המוכר) רוצה בתמורה ?
מקום (Place) תמהיל המקום (כולל מיקום והפצה):
מקום - כלומר הפצה - נקודה מאוד מהותית בישראל (בתחום מוצרי הצכירה נהוג
לאמור כי הפצה טובה ומיקומים טובים (או היעדרם. . .), יכולים להגיע
בחשיבותם לכמעט 50% מסך תמהיל השיווק.
מרכיב המקום עונה על השאלה: איך המוצר יגיע אל הלקוחות / איך הלקוחות יגיעו למוצר ?
על כל מרכיבי ההפצה והלוגיסטיקה, דרך ההחלטה על הפצה ישירה,
עקיפה, שימוש בסיטונאים, סוכנים ומתווכים ועוד. יצויין כי עבור חנות
קמעונאית המ"ם של מקום מדבר גם על המיקום הגיאוגרפי/פיזי של בית העסק.
קידום/תקשורת (Promotion) - תמהיל הקידום:
קידום - ובו כלולים בין היתר: מכירה ישירה, קידום המכירות (מתן הנחה תמורת קניה),
פרסום (על כל גווניו ונגזרותיו) ויחסי ציבור. למעשה עונה על השאלה:
ואיך הם (הלקוחות) ידעו מזה / על זה ?
למעשה מרכיב הקידום עונה גם על שאלה שיווקית נגזרת חשובה:
איך להגיע ללקוחות ? או לחילופין: איך לגרום ללקוחות להגיע אלינו ?
לסיכום:
תמהיל השיווק הוא מצרף של אסטרטגיות שיווק שונות אשר מהן נגזרות טקטיקות
שיווק רבות. הצלחתו היא ביכולת להגיע באמצעות אותן אסטרטגיות וטקטיקות
נגזרות, להשגת היעדים השיווקיים (בד"כ יעדי מודעות , חדירה ונתח שוק)
וע"י לסייע להשגת מטרות הפירמה.
חשוב לציין כי כל מרכיב כשלעצמו מפורק אח"כ לתמהיל פרטני
משל עצמו: (תמהיל המוצר, תמהיל הקידום וכ"ד...).
כמו כן טעות נפוצה היא לבלבל בין תמהיל השיווק (כל 4P) ותמהיל הקידום
(ה"מפרק" את הP של הקידום למרכיביו).
לא מצאת תשובה ?! מחפש מידע נוסף ?! - בדוק באתר הבית של המחבר: www.OfekGroup.co.il
רוצה לקבל באופן שוטף טיפים בנושאי : אסטרטגיה, שיווק, ניהול וכספים ? - הירשם בהרשמ !
--------------------------------------------------------------------------------------------------- לראשונה בישראל ! בחן את עצמך ! - האם תמהיל השיווק (תמהיל הקידום) שלך מיטבי ?